Krönika: Nationaldagen

Idag är vi stolta över att presentera vår nya krönikör Helena Trotzenfeldt. Helena kommer att skriva krönikor hos thegambia.nu om den svenska nationalismen. Mer om Helena kan ni läsa i presentationen av henne HÄR

”I Sverige, till skillnad från i Norge, får man inte fira nationaldagen, för då blir man kallad rasist.” Påståendet dök upp i kommentarerna på en bekants Facebook-vägg. ”Jag borde inte skriva”, tänkte jag, för jag vill inte tjafsa på andras väggar, men det kliade så i fingrarna att jag kunde inte låta bli, utan skrev två ord: ”Av vem?”

Sveriges Nationaldag, firande i Rålambshovsparken, Stockholm
Sveriges Nationaldag, firande i Rålambshovsparken, Stockholm

Svaret blev som väntat att det finns ”grupperingar”, det vill säga mystiska krafter som hindrar och förstör för oss svenskar när vi vill känna oss patriotiska genom att etikettera nationaldagsfirande svenskar som ”rasister”. Och i rädsla för dessa krafter försmäktar vi bort som folk.   Det är en del av nationalisternas martyrskap – att visa hur vi hindras och hämmas av invandrare och vänsterkrafter från att blomstra i vår svenska tillhörighet.   ”Man” får inte säga ”negerboll”. ”Man” får inte fira nationaldagen. ”Man” får inte ”ifrågasätta invandringen”. ”Man” får inte säga att man är stolt över att vara svensk. ”Man” får inte vifta med svenska flaggan. ”Man” får inte sjunga nationalsången på skolavslutningar. ”Man” får inte ha skolavslutningar i kyrkor.

Samma människor som inte har några problem med att kalla mig för batikhäxa, arabälskarhora och flumvänster – vilket är lite komiskt eftersom jag egentligen befinner mig strax till höger om mittlinjen ekonomiskpolitiskt – är så tilltufsade och timida att de inte vågar annat än lyda samma batikhäxor.  Jag är född 1966. Jag växte delvis upp i studentkvarteren i Lund under 70-talet, där studentmössor och svenska flaggor brändes. Jag vet att det har funnits en tid av överdrifter, men det har gått 40 år nu.

Anledningarna till att vi inte är särskilt patriotiska i Sverige annat än när det är hockey på TV är två:

  1. Det är ett geografiskt stort land. Större i Västeuropa är bara Spanien och Frankrike. Spanien har haft flera inbördeskrig, och det är fortfarande stora motsättningar mellan olika delar av landet.
  2. Vi har inte haft så mycket gemensamt som land, annat än flaggan och kungahuset. Frankrike hade sin revolution. Det är fortfarande den som är den enande länken mellan fransmän i söder, norr, öster och väster. I södra Frankrike har man till och med ett eget språk.

Vad vi däremot har i Sverige är lokalpatriotism – fullt jämförbar med norsk patriotism. Jag är värmlänning. Vi är ett folk. Vi har visor och dikter där vi skamlöst berättar hur mycket bättre vi är än alla andra folk. Värmland är ”kronan bland Svea Rikes länder”. Våra kvinnor är vackrare. Vi är vänligare, gästfriare och säkert även ödjukare. En värmlandspojk är dessutom bättre på att supa än andra, och det tror jag det ligger en del i. Värmland är till och med bättre än paradiset. Detta hävdar vi i stort och smått, vardag som helg, helt utan martyrskap. För anledningen till att vi inte firar svenska nationaldagen som norrmännen firar sin är att det egentligen bara varit nationaldag sedan 1983. Vi vuxna har inga minnen av att ha firat den som barn, och därmed inga naturliga traditioner runt dagen.

Vår bristande patriotism beror inte på att mystiska och destruktiva krafter förstör vår självkänsla, utan på att vi som folk inte har så mycket gemensamt med varandra. Det är förstås något vi borde jobba på. Jag gör det. Jag tar med mina barn på ortens nationaldagsfirande, och vi viftar med våra flaggor och känner att detta land är ett bra land, och vi är stolta över vad våra förfäder åstadkommit. Vi är också glada över alla nya svenskar som står där bredvid oss med blågula flaggor och vi känner att landet blir ännu bättre av att vi blir fler som viftar.

Helena Trotzenfeldt
Helena Trotzenfeldt

2 thoughts on “Krönika: Nationaldagen”

Kommentera

